نخست، تاریخ سرزمین خودت را بدان، سپس تاریخ دیگران را بخوان.((فرانسیس فانون))

اجتماعی .فرهنگی .هنری.علمی .طنز (( عطر و برگ و گل و خار همه همسایه دیوار به دیوار هم اند ))مردان بزرگ تاریخ، سرنوشت ملتها را تعیین می کنند.((اشپنگلر))

نخست، تاریخ سرزمین خودت را بدان، سپس تاریخ دیگران را بخوان.((فرانسیس فانون))

اجتماعی .فرهنگی .هنری.علمی .طنز (( عطر و برگ و گل و خار همه همسایه دیوار به دیوار هم اند ))مردان بزرگ تاریخ، سرنوشت ملتها را تعیین می کنند.((اشپنگلر))

بلوچستان درگذرزمان قسمت بیست ششم


 در قسمت گذشته از پایان حکومت بارانزهی واخر عاقبت میر علی محمدبارانزهی ومیر دین محمد سردارزهی ویحیی شیرانی و حاجی نواب بلیده ای مطلع شدید واینک سخن رااز بازماندگان نامبردگان اغاز میکنیم. اول از اولاد میر علی محمد بشنوید پس از وفات وی در پنجگور مدتی بعد عیال واولاد دوست محمد خان وسایر وابستگان بارانزهی که جلای وطن کرده بودند بهمراهی اقایان نوشیروان وچنگیز خان وارد سراوان میشوند وتقاضای تامینی وتسلیمی میکنند ومقامات هم به در خواست انها توجه نموده وهمه وابستگان وفامیل بارانزهی مورد عفو قرار میگیرند. و تنها در این میان به مامورین نظامی که در سراوان مستقر شده بودند دستور میرسد که اقایان نوشیروان وچنگیز خان را همراه با مامور به خاش اعزام بکنید نامیردگان را با نهایت بی اخترامی به خاش میبرند وتخویل زندان میدهند وحدود شش ماه در زندان میماند وبا وساطت سردار عیدو خان ریگی نامبردگان ازاد میشوند وبسراوان بر میگردند وزندگی بد تر از مرگ را اغاز میکنند چون نامبردگان روزی از تمام امکانات مادی ومعنوی دوست محمد خان بیشتر از همه بستگان وی بهرمند بوده اند وروزی زین برگ اسب چنگیز خان از طلا ونقره بوده. 

ادامه مطلب ...

بلوچستان در گذر زمان قسمت بیست پنجم



در قسمت گذشته با انجا رسید ه بودیم که پس از حارج شدن میر علی محمد از بلوچستان غربی عملا حکومت بارانزهی پس از 23 سال بپایان میرسد میر علی محمد همراه عیال وبستگانش خود را بپنجگور وبطایفه نوشیروانی که از اقوام مادری وی میباشند میرسانند که با استقبال انها روبرو میشوند. طایفه نوشیروانی از قدیم الایام در منطقه خاران وپنجگور حکومت کرده اند وهمیشه قدرت بزرگ ان منطقه مخسوب شده اند سردارانی بزرگ ونام اوری مثل سردار بلوچ خان نوشیروانی که بدست نظامیان انگلیس در منطقه کیچ بشهادت میرسد وهم سردار ازاد خان نوشیروانی که میتواند انگلیس ها را از کلات بیرون براند وحکومت کلات را دوباره به خان کلات برمیگرداند این رخداد زمانی بوده. که ارتش انگلیس میخواست جهت تصرف افغانستان ازراه دره بولان عبور بکند که به بدرخواست نادر شاه خان کلات در دره بولان راه را بر قوای انگلیسی می بندد جنگی تاریخی بوقوع می پیوندد که قوای انگلیس با وجود بر تری از نظر نفرات ومهمات ولی در برابر سلخشوران بلوچ بزانو در میاید . وراه عبور را غیر ممکن میدانند وپس از چند ین روز جنگ سر انجام قوای انگلیس که توان باز کردن راه را نمی بیند با یک نقشه خساب شده عمده قوای خود را مخفیانه بطرف کلات گسیل میدارد وتعداد اندکی از نیروهای خود را دردره بولان میگذارند تا قوای خان متوجه رفتن ارتش انگلیس بسمت کلات نباشند وبا این ترفند ارتش انگلیس خود را بکلات میرساند وبدون درگیری شدیدی . کلات بتصرف انگلیسها در میاید وزمانی خان متوجه میشود که هیچ نیروی از انگلیسها در دره بولان باقی نمانده وخبر تصرف کلات بوی میرسد وی هم ناچار میشود گذرگاه بولان را رها کرده بطرف خاران میرود واز سردار ازاد خان نوشیروانی طلب همکاری میکند وخیلی زود خان به اتفاق ازادخان کلات را مخاصره کرده انگلیس ها را بیرون میرانند این بود ازاد خان که بکمک وی کلات ازاد میشود وخان کلات بمقر حکومتی خود بر میگردد وپس از این همکاری خان کلات با نادرشاه بود که میتواند جلو لشکر انگلیس را در دره بولان بگیرد وبپاس این فداکاری بوده که نادرشاه دخترش را بعقد خان کلات در میاورد وروابط خانوادگی بین خان کلات وپادشاه افغانستان بر قرار میشود . 

 

ادامه مطلب ...

بلوچستان در گذر زمان قسمت بیست چهارم



 در قسمتهای گذشته بتفصیل رخدادها ی زمان حکومت بارانزهی را از بدو واگذاری قلعه سرباز توسط سردار سعید خان شیرانزهی حکمران مقتدر مکران ببهرام خان بارانزهی. بیان کردیم چون از ان زمان ببعد اقبال بارانزهی طلوع میکند چون پس از بدست گرفتن حکومتی سرباز بود که روز بروز بر قدرت وشوکت بارانزهی افزوده میشود وسرانجا در دوره میر بهرام خان بود که حکومتی پهره بنپور سراوان هم بدست طایفه بارانزهی می افتد ودر نهایت زمان دوست محمد خان است که بر سراسر مکران هم مسلط میشوند که بطور مفصل بخوادث و رخدادها ی اتفاق افتاده در زمان حکومت بارانزهی را بنقل قول از بزرگانی که خود ویا پدران شان در متن رویدادها بوده اند بسمع دوستداران تاریخ رسانده شد. 
که پس از درگذشت میر بهرام خان در سال 1299شمسی که پایه گذار حکومت بارانزهی بودند چون از وی اولادی بر جا نمیماند دوست محمد خان برادرزاده اش بجای وی در قلعه پهره مستقر میشود ومیتواند در مدت کوتاهی با سیاست ودرایت خود به فرمانروائی بلوچستان برسد ودر زمان حکومتی وی بود که بلوچستان غربی چند قدمی با استقلال بیشتر فاصله نداشت ولی بر اثر غرور بی خد تعدادی از اطرافیانش وندانم کاری انها بودکه دولت انگلیس نا چار بمداخله میشودوبر اثر فشار وتخریکات واطلاعات دولت استعماری انگلیس بود که به حکومت رضا شاه در مرخله نخست اولتیماتوم میدهد. که اگر جهت سرکوب دوست محمد خان اقدام نکند دولت انگلیس ببلوچستان حمله خواهد کرد وانرا ضمیمه بلوچستان شرقی خواهد نمود. 

ادامه مطلب ...

بلوچستان در گذر زمان قسمت بیست سوم

 بلوچستان در گذر زمان قسمت بیست سوم

باعرض سلام وپوزش از اینکه قسمت بیست سوم با تاخیر منتشر گردید حلاصه در قسمت گذشته به انجا رسیده بودیم که سرهنگ محمد خان نخجوان بدستور سرلشکر جهانبای اول باب مذاکره را با میر علی محمد ودوست محمد خان میگشاید چون در نظر دارند ضمن تماس مکررفرصتی پیدا بکنند جهت برسی اوضاع واخوال منطقه و بدست اورد ن اطلاعات لازم ودر نهایت هدف اصلی شان جلب توجه وراضی نمودن سران عشایر مکران است تا در صورت تسلیم نشدن دوست محمد خان مثل سران طوایف سرحد با اردوی دولتی همراهی وهمکاری بنمایند. 

حلاصه پیش ازشروع مذاکره وتقاضای ملاقات با میر علی محمد و دوست محمد خان محرمانه وبا سران مناطق دلگان لاشار گه وبنت وفنوج واهوران تماس بر قرار میکنند واولین سردار منطقه یعنی زمان خان بامری اعلام همبستگی میکند وخود را بپهره میرساند ومورد توجه وتشویق نخجوان قرار میگیرد ونخجوان بوی ماموریت میدهد که با سران طایفه لاشاری مبارکی واقایان شیرانزهی ملاقات نموده جهت امدن به پهره واعلام همبستگی با دولت مرکزی انها را تشویق وترغیب بنماید سردار زمان خان جهت انجام ماموریت اول وارد لاشار میشود وبا میر هوتی خان که دوست وهمپیمان سنتی همدیگر میباشند وارد مذاکره میشود. 

ادامه مطلب ...

بلوچستان در گذر زمان قسمت بیست یکم


در قسمت گذشته بانجا رسیده بودیم که شهر باستانی وقلعه تاریخی دزک که اخرین پایگاه بارانزهی در سراوان بود وسرنوشت جنگ وغالب مغلوب در همین شهر رقم میخورد قوای دولتی پس از تصرف قلعه هوشگ که با خیله نیرنگ به ان دست یافتند ودر حال پیش روی ومحاصره اخرین پایگاه بارانزهی میباشند وبا احتیاط ونگرانی بسوی دزک در خرکتند ومیدانند جنگی وخشناک وپر تلفات در انتظار انها میباشد. 
ونیروهای دولتی انچنان باکندن بطرف دزک در حرکتند که از هوشگ تا زمانیکه خود را بحوالی دزک میرسانند یک هفته طول میکشد ودر حلال این مدت هم ابراهیم خان فرمانده ورزید وشجاع بارانزهی هم بیکار ننشسته ودر بیرون قلعه ودر چند صد متری ودر کنار نخلهای خرما سنگر های استتار شده ای گردا گرد قلعه خفر میکنند. وخود را برای یک نبرد جانانه اماده میسازند. بهر جهت نیروهای دولتی خود را بتیر رس قلعه دزک میرسانند وجنگ با شلیک توپخانه وخمله هوائی اغاز میشود ونیروی پیاده هم دست به پیش روی میزند که با مقاومت بی نظیر مدافعینی که در بیرون قلعه ودر سنگر های استتار شده موضع گرفته بودند مواجه میشوند ومتحمل تلفات سنگینی میشوند و پس از ساعتها زدخورد مهاجمین ناچار به عقب نشینی میشوند چون قوای دولتی از وجود سنگر های استتار شده ای که بطرف انها تیر اندازی میشده متوجه نمیشوند وفرماندهان نظامی فکر میکنند تلفات ازجانب مدافعینی است که از داخل قلعه واز برج باروها بوسیله تک تیر اندازان افراد نظامی را هدف قرار میدهند غافل از اینکه تلفات جانی از طرف افرادی است که بیرون از قلعه موضعه گرفته اند وبرای انها قابل رویت وشناسائی نبوده اند . 
 

ادامه مطلب ...

بلوچستان در گذر زمان قسمت بیستم




 در قسمت گذشته به انجا رسیده بودیم قوای دولتی در خاش متمرکز میشود واز ابتدای ورودلشکر خراسان بخاش تا خمله بطرف سراوان تقریبا حدود شش ماه طول میکشد ودر حلال این مدت فرماندهان نظامی مشغول جمع اوری اطلاعات وزمان ومکان خمله را برسی میکنند که اول بطرف پهره خمله بکنند یا سراوان سر انجام تصمیم میگیرند اول سراوان را تصرف نموده وبعدا همزمان لشکر خراسان از سراوان ولشکرکرمان از بم بطرف پهره خرکت نموده وقلعهای بنپور وپهره را که پایگاه اصلی و مقر فرمانروائی دوست محمدخان است بتصرف خود در بیاورند. فرماندهان نظامی تصمیم دارند دولشکر جهت تصرف قلعه بنپور وپهره همزمان دست به یک عملیات هماهنگی بزنند. و حدود یکماه پیش از خمله بطرف بسراوان شایعاتی درسطح گسترده پخش میشود که ارتش تصمیم دارد اول بطرف پهره خمله نموده وپس از تصرف ان بطرف سراوان برگرددهدف ازپخش این شایعات به این خاطر بوده که اولا با این شایعات بتوانند نیروهای متمرکز درسراوان را متفرق نموده دوما بر اثر طولانی نمودن زمان خمله نیروهای مقابل را خسته وتوان جسمی وروخی انها را بتحلیل ببرند. حلاصه دوست محمد خان پس از شنیدن شایعه خمله بطرف پهره بلا فاصله خود را برای مقابله اماده میکند ودستور میدهد. در مناطق حساسی بین خاش وپهره وبر تمام راهها وگذر گاهها دست براهبدان بزنند واین راهبندان حدود دوسه هفته طول میکشد. ولی از امدن قوای دولتی بطرف پهره خبری نمیشود چون هدف ازبراه انداختن این شایعه فقط یک ترفند نظامی بوده تا بتوانند بر روحیه افرادیکه هفتها در کوه کمر با تشنگی وگرسنگی در انتظار رویاروئی بودند تاثیر منفی بگذارد ضمنا بیشترین افراد یکه در راهبندان بین خاش وپهره شرکت داشته اند از طایفه شجاع دامنی بوده اند وسر پرستی ومسئولیت این جبهه را دوست محمد خان بعهده اقایان میرزا خان وچراغ خان دامنی میگذارد. 

 
ادامه مطلب ...

بلوچستان در گذر زمان قسمت نوزدهم


 در قسمت گذشته بدانجا ریسده بودیم میر خداداد رند که وزیر ومشاور نزدیک وهم از بستگان دوست محمد خان بود جهت قانع نمودن نوشیروان وارد سراوان میشود پیغامهای دوست محمد خان را بوی میرساند وهم شروع بپند اندر مینماید که نباید کاری کرد که بموقعیت دوست محمد خان لطمه ای وارد شود چون امروز بارا نزهی هر چه دارد از وجود این مرد بزرگ است وخداوند را شاکر باشید که چنین عزت واخترامی را بشما عطا کرده است. ومیگوید در حال حاضرروابط بسیار حسنه ای 
بین دوست محمد خان ودولت انگلیس برقرار است صلاح نیست بخاطر چند شتر این روابط بهم بخورد میرخداداد وی را متوجه خطرات اختمالی هم میکند که مخالفت با دولت انگلیس چه مخاطراتی برای خکومت نوپای دوست محمد خان در بر دارد برای اینکه بلوچستان دشمنی قوی وسنتی در کمین دارد واگردولت انگلیس هم با ان هماهنگ بشود. خطری بزرگ بلوچستان وحکومت.

ادامه مطلب ...

بلوچستان درگذرزمان قسمت هیجدهم

 بلوچستان در گذر زمان   


 در قسمت گذشته به انجا رسیده بودیم که لشکر دوست محدخان شهر سرمیچ را محاصره میکند وجنگ اغاز میشود که در نخستین روز جنگ یکی از افراد میرسرفراز خان.            بنام دادالرحمن کشته میشود گفتیم هدف سرفراز خان از اوردن یک رمه گوسفند از اطراف بنپور بمنزله اعلام جنگ با دوست محمد خان است. 
  سرفراز خان که با مشورت برادر بزرگش میر رستم خان که سردار طایفه اهوران میباشد زمینه وبهانه درگیری را با دوست محمد خان فراهم میکنند ودر این موقع رستم خان خود را در قلعه چانف برای مقابله اماده کرده بودند وسرفرازخان در قلعه سرمیچ .  

 در قسمت گذشته به انجا رسیده بودیم که لشکر دوست محدخان شهر سرمیچ را محاصره میکند وجنگ اغاز میشود که در نخستین روز جنگ یکی از افراد میرسرفراز خان.            بنام دادالرحمن کشته میشود گفتیم هدف سرفراز خان از اوردن یک رمه گوسفند از اطراف بنپور بمنزله اعلام جنگ با دوست محمد خان است. 
  سرفراز خان که با مشورت برادر بزرگش میر رستم خان که سردار طایفه اهوران میباشد زمینه وبهانه درگیری را با دوست محمد خان فراهم میکنند ودر این موقع رستم خان خود را در قلعه چانف برای مقابله اماده کرده بودند وسرفرازخان در قلعه سرمیچ .  


ادامه مطلب ...

«آلفرد نوبل، دلال مرگ و مخترع مر گ آور ترین سلاح بشری مرد!»

آلفرد نـــوبل از جمله افراد معدودی بود که این شانس را داشت
 تا قبل از مردن، آگهی وفاتش را بخواند! حتما می دانید
که نوبل مخترع دینامیت است. زمانی که برادرش لودویگ فوت شد،
روزنامه ها اشتباهاً فکر کردند که نوبل معروف (مخترع دینامیت) مرده است.
 آلفرد وقتی صبح روزنامه ها را می خواند با دیدن آگهی صفحه اول، میخکوب شد: 
«آلفرد نوبل، دلال مرگ و مخترع مر گ آور ترین سلاح بشری مرد!»
آلفرد، خیلی ناراحت شد. با خود فکر کرد:
 آیا خوب است که من را پس از مرگ این گونه بشناسند؟
سریع وصیت نامه اش را آورد. جمله های بسیاری را خط زد و اصلاح کرد
. پیشنهاد کرد ثروتش صرف جایزه ای برای صلح و پیشرفت های صلح آمیز شود.

امروزه نوبل را نه به نام دینامیت، بلکه به نام مبدع جایزه صلح نوبــل،
جایزه های فیزیک و شیمی نوبل و ... می شناسیم. او امروز، هویت دیگری دارد. 
یک تصمــــیم، برای تغییر یک سرنوشت کافی است!

چطور با انتقادهای منفی کنار بیاییم؟


آگاهی نظرات و انتقادات دیگران، به شرط اینکه از روی غرض ورزی نباشد، می‌تواند بسیار سازنده بوده و باعث رشد و بهبود کار بشود.

آیا تا به حال نظر کسی را در مورد یکی از کارها و آثار خود پرسیده‌اید؟ مثلا، ممکن است نظر کسی را در مورد آهنگی که نوشته‌اید یا نقاشی که کشیده‌اید، بپرسید. اگر شما خواهان شنیدن نظرات دیگران در مورد بازخوردهای کارهایتان هستید، پس باید تحمل شنیدن و پذیرش هر نوع نظر منفی را داشته باشید.

حقیقت این است که برای هر کسی شنیدن یا خواندن نظرات منفی در مورد کارش، سخت است. شنیدن نظرات منفی در مورد کار یا اثر یک نفر، می‌تواند به راحتی به اعتبار و قدر شخصی فرد ضربه بزند و باعث ایجاد احساس بی لیاقتی دز فرد شود.

اما بسیاری هنرمندان و نویسنده‌های به نام یا حتی شرکت‌های مطرح و بزرگ، علیرغم شنیدن و خواندن انتقادات تند و صریح، موفق شده‌اند. پس چگونه بیاموزیم که بدون اینکه به هم بریزیم، انتقادات منفی را بپذیریم؟

ادامه مطلب ...

۷ تکنیک برای افزایش اعتماد به نفس




بیشتر اوقات عادت کرده ایم که خودمان را از دریچه نگاه دیگران بشناسیم و اگر در این راه افراد نگاه خوبی به ما نداشته باشند اعتماد به نفس مان تا اندازه زیادی پایین می آید و اگر شانس با ما باشد و کسی از ما خوشش بیاید، تقریبا در آسمان ها سیر می کنیم اما یادتان باشد که درک ما از خودمان تاثیر زیادی روی نوع نگرش دیگران دارد زیرا آدم ها همان طوری راجع به ما فکر می کنند که ما در مورد خودمان فکر می کنیم. در این بین عوامل زیادی وجود دارند که تحت کنترل ما هستند و می توانیم با رعایت آن اعتماد به نفس مان را بالا ببریم. این ۷روشی که برای تان شرح داده ایم، می تواند در زندگی شما تفاوت بزرگی را به وجود بیاورد. امتحانش ضرری ندارد!

ادامه مطلب ...

چرا به آرزوهایتان نمی‌رسید؟



از اساسی‌ترین و اصلی‌ترین شرایط موفقیت یک انسان در زندگی فردی و اجتماعی داشتن قدرت «مدیریت خود» است. انسان موفق، ریشه همه موفقیت‌ها را در درون خود جست‌جو می‌کند.

همیشه تصورات یا باورهای اشتباهی درباره موفق شدن وجود دارد. این باورها مسیر موفقیت را پر از دست‌انداز کرده و درست مانند سدهایی هستند که موفق شدن را سخت یا ناممکن می‌کنند. گرچه معمولا و در بیشتر متون راه‌های رسیدن به موفقیت طرح و بررسی می‌شوند، اما جا دارد به موانع موفقیت نیز اشاره و آنها را بشناسیم. در اینجا برخی از موانع موفقیت را معرفی می‌کنیم. آیا شما نیز با چنین موانعی روبه‌رو بوده‌اید؟
این موانع می تواند ما را از مسیر موفقیت دور کند

ادامه مطلب ...

۳۶ روش جالب از نشانه های عشق برای جذابیت بیشتر افراد

راه جذب دیگران دوست داشتن خویشتن است. افراد جذاب به قضاوت در مورد خود و دیگران نمی اندیشند. آنها نشانه های عشق را در میابند. در مورد عشق می اندیشند و با هر عملشان عشقشان را بیان میکنند. دیپاک چوپرا.

این یک واقعیت است که ما میخواهیم مردم دوستمان داشته باشند و وقتی میگوییم اهمیتی ندارد که مردم در موردمان چه فکر میکنند حقیقت را نگفته ایم.

همه ما آرزو داریم که دوستمان بدارند، به ما احترام بگذارند و به دید مثبت در ما بنگرند . تعاملات انسانی ما برای ایجاد احساس خوب بودن، عزت نفس و شادی حیاتی هستند. وقتی متوجه میشویم که شخصی ما را دوست ندارد یا به طریقی از ما دوری میکند احساسات متفاوتی به سراغمان می آید از خشم و عصبنیت گرفته تا غمی ژرف و ناراحتی بی انتها.

هر یک از ما که تلاش کرده در نظر همه جذاب و دوست داشتنی باشد سرانجام به این نتیجه رسیده که این تلاشی خسته کننده و بیهوده است.

ادامه مطلب ...

جلوگیری از سر ریزی اب در لوله

این دستگاه که مجهز به یک تایمر هست این قابلیت را به می دهد که با دادن زمان به ان از جلوگیری و سر ریزی اب جلوگیری کنیم  این دستگاه که بیشتر برای کودکان طراحی شده که توانایی سفت کردن و بسته کردن شیر اب را ندارن و یا به خاطر بازی گوشی از بستن ان چشم پوشی می کنند.
با این کار از هدر رفتن اب جلوگیری می شود که به عنوان یک منبع با ارزش در کره زمین به شمار می رود 
از جمله امکانات این  دستگاه می توان به تصفیه اب و سرعت فشار اب اشاره کرد.
باشد با استفاده از ان از اسراف و هدر رفتن جلوگیری کنیم

ادامه مطلب ...

Erascan اسکن جادویی

Erascan  که در تخته سفید ها به کار می رود این قابلیت را به شما می دهد که نوشته های که در تخته سفید نوشتید را پاک ،اسکن ، ذخیره ، ترسیم اشکال ، پست الکترونیک ، فاکس ، و حذف نسخه دیجیتالی اشاره کرد.
شما با این دستگاه می توانید روی تخته سفید اشکالی را که به صورت اماده  وجود دارد را ترسیم کند و نوشته های خود را اسکن بگیرید و به صورت نسخه دیجیتال ذخیره کنید در ضمن شما می توانید این فایل های که به صورت ارشیو ذخیره کردید رو ایمیل کرده و یا فاکس کنید در ضمن با توجه به حافظه محدود شما باید بعد از هر مدت فایل های دیجیتالی خود را حذف کنید.


ادامه مطلب ...