نخست، تاریخ سرزمین خودت را بدان، سپس تاریخ دیگران را بخوان.((فرانسیس فانون))

اجتماعی .فرهنگی .هنری.علمی .طنز (( عطر و برگ و گل و خار همه همسایه دیوار به دیوار هم اند ))مردان بزرگ تاریخ، سرنوشت ملتها را تعیین می کنند.((اشپنگلر))

نخست، تاریخ سرزمین خودت را بدان، سپس تاریخ دیگران را بخوان.((فرانسیس فانون))

اجتماعی .فرهنگی .هنری.علمی .طنز (( عطر و برگ و گل و خار همه همسایه دیوار به دیوار هم اند ))مردان بزرگ تاریخ، سرنوشت ملتها را تعیین می کنند.((اشپنگلر))

کتاب حماسه‌های مردم بلوچ

فیدیبو نماینده قانونی نشر افکار و بیش از ۶۰۰ ناشر دیگر برای عرضه کتاب الکترونیک و صوتی است .
کتاب حماسه‌های مردم بلوچ

کتاب حماسه‌های مردم بلوچ

 با کد تخفیف hifidibo این کتاب را در اولین خریدتان با ۴۰٪ تخفیف یعنی ۶,۰۰۰ تومان دریافت کنید!

درباره کتاب حماسه‌های مردم بلوچ

داستان‌های حماسی بلوچستان را که به صورت نظم باقی مانده، شاعرانی سروده‌اند که خود شاهد و ناظر رخدادهای زمان خویش بوده‌اند. این سرایندگان معمولاً یا روحانی بودند یا به طبقه اشراف و حکومتگر محلی تعلق داشتند. بیشتر این حوادث جنگی و حماسه‌های عاشقانه در زمان حکومت میر چاکر رِند در حدود چهار صد و اندی سال پیش در بلوچستان شرقی (پاکستان امروزی) رخ داده‌اند. خوانندگان خوش صدا که معمولاً از طبقه «پهلوان» یا به عبارت دیگر نوازندگان و مطربان حرفه‌ای بودند، با همراهی سازهای پهلوانان در مجالس شادی مانند ختنه، عروسی و سایر جشن‌ها برنامه اجرا می کردند. در مراسم عروسی سرداران و ثروتمندان که هفت شب و روز طول می‌کشید، خوانندگان اشعار حماسی و رزمی، ساعت‌ها و به طور متوالی از ساعات اولیه شب تا صبح صادق آواز می‌خواندند. همچنین در این مراسم، اشعاری خوانده می‌شد که روحانیون و شیوخ بلوچ در مدح و منقبت پیامبر اسلام(ص) و به ویژه حضرت علی(ع) سروده بودند. می‌توان گفت که شاعران قدیم و جدید بهترین اشعار خود را در ستایش پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) سروده‌اند. بهترین نمونه، قصیده ملا‌فاضل رِند است و از شاعران جدید مولوی عبدالله روانبد شاعر معاصر بود که در بازگشت از زیارت خانه خدا دار فانی را وداع گفت. بخش اعظم اشعار حماسی این کتاب، از کتاب تاریخ ادبیات بلوچ، تألیف «محمد سردارخان بلوچ گیشکوری» برگرفته شده است. البته در مواردی از نوارهای ملا کمال خان هوت که همراه با ساز یا بدون ساز بوده‌اند استفاده شده است. همچنین برخی از دوستان بلوچ منت نهادند و اشعار حماسی ارزنده ای را در اختیار من قرار دادند، که شایسته است از واحد بخش بادپا (صابرو) به خاطر دو شعر حماسی درباره‌ی نبرد میربراهیم و سردار سیدخان و محمدزمان نوشیروانی درباره نبرد سردار مهراب خان نوشیروانی (پدربزرگ محمدزمان نوشیروانی) با ارتش رضاخان صمیمانه سپاسگزاری کنم. موضوع داستان‌های حماسی در سرتاسر بلوچستان یکی است و اشعار موازی نیز وجود دارد کوشش براین بوده تا روایات موثق‌تری ضبط و ثبت شوند. ضمناً ترجمه اشعار به فارسی، ترجمه آزاد است و برای درک بسیاری از واژه‌هایی که دیگر امروزه متداول نیستند از فرهنگ لغت سید گنج و از افراد مطلعی که سرگرم تحقیق و تتبع در زبان بلوچی هستند کمک گرفته شده است.

ادامه...

  مشخصات کتاب حماسه‌های مردم بلوچ

  • ناشر نشر افکار
  •  
  • تاریخ نشر 
  •  
  • زبان فارسی
  •  
  • حجم فایل 5.66 مگابایت
  •  
  • تعداد صفحات ۳۸۸ صفحه
  •  
  • شابک 

بخشی از کتاب حماسه‌های مردم بلوچ

حماسه های مردم بلوچ

عبدالحسین یادگاری





حق انتشار الکترونیک برای فیدیبو محفوظ است

علائم آوانویسی بلوچی

علائم آوانویسی فونتیک که در این کتاب برای الفبای بلوچی مورد استفاده قرار گرفته اند و برخی از حروف ویژه الفبای بلوچی در جدول ذیل آورده شده است. 



توجه: دو واکه ی مرکب ie و ue نیز در زبان بلوچی وجود دارند.

ملاحظات ویژه

ی: « ی » کوتاه در پایان کلمات 
ن: نون غنه ای 
ت، د، ر: این حروف را در آوانگاری retroflex برگشتی می نامند.

موقعیت جغرافیایی

بلوچستان بلوچستان ایران، بلوچستان افغانستان و بلوچستان پاکستان به سرزمین پهناوری گفته می شود که در قرن هیجدهم لرد کرزن انگلیسی مرز آن را چنین تعریف می کند: 
« منطقه ای بین هلمند و دریای عرب و بین کرمان و سند..... » 
تمامی این منطقه به استثنای دره ی سند در فلات ایران واقع است و با تاریخ و فرهنگ ایرانی پیوندی گسست ناپذیر دارد. در بخش شرقی، کوه ها ادامه رشته کوه های افغانستان شرقی است و بلند ترین قله ی آن قیصرگر در سلسله جبال سلیمان است. به طرف غرب، کوه ها از میان کلات مرکزی می گذرند و به سمت بلوچستان ایران جهت تقریبا شرقی-غربی دارند و در بلوچستان ایران جهت شمال غربی-جنوب شرقی؛ تا به ارتفاعات کرمان می رسند و رشته دیگری در جنوب خراسان و غرب سیستان و بلوچستان در خاش است. 
رشته کوه های شمالی در غرب کویته واقع اند و به طرف بیابان شوراوک و دشت هلمند هیرمند
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد