نخست، تاریخ سرزمین خودت را بدان، سپس تاریخ دیگران را بخوان.((فرانسیس فانون))

اجتماعی .فرهنگی .هنری.علمی .طنز (( عطر و برگ و گل و خار همه همسایه دیوار به دیوار هم اند ))مردان بزرگ تاریخ، سرنوشت ملتها را تعیین می کنند.((اشپنگلر))

نخست، تاریخ سرزمین خودت را بدان، سپس تاریخ دیگران را بخوان.((فرانسیس فانون))

اجتماعی .فرهنگی .هنری.علمی .طنز (( عطر و برگ و گل و خار همه همسایه دیوار به دیوار هم اند ))مردان بزرگ تاریخ، سرنوشت ملتها را تعیین می کنند.((اشپنگلر))

نفوذ به قلب غیرقابل مشاهده اجسام با فناوری جدید تلفن همراه!

محققان دانشگاه دالاس موفق به طراحی یک تراشه تصویرساز شده‌اند که می‌تواند تلفن‌های همراه را به دستگاه‌هایی با قابلیت مشاهده اجسام از میان دیوار، چوب، پلاستیک، کاغذ و ... تبدیل کند.
 
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این پژوهش به پیوند دو پیشرفت علمی پرداخته که یکی از آنها از یک محدوده بلااستفاده در طیف الکترومغناطیسی استفاده کرده و دیگری یک فناوری ریزتراشه جدید است.
 
طیف الکترومغناطیسی به توصیف طول موج‌های انرژی می‌پردازد. برای مثال می‌توان به امواج رادیویی AM و FM یا ریزامواج مورد استفاده در تلفن‌های همراه یا طول موج مادون قرمز که دستگاه‌های دید شب را امکان‌پذیر می‌سازند، اشاره کرد.
 
اما باند طیف الکترومغناطیسی تراهرتز که در میان ریزموج و مادون قرمز قرار داشته، برای بسیاری از دستگاههای مصرفی قابل دسترسی نیست.
 
با استفاده از این رویکرد جدید، تصاویر جدید با سیگنالهای کاربردی در محدوده ترارتز بدون نیاز به استفاده از چندین لنز درون یک دستگاه ممکن خواهند شد. این شیوه می‌تواند اندازه و هزینه را تا حد زیادی کاهش دهد.
 
پیشرفت دیگری که این نتایج را برای دستگاه‌های مصرفی قابل اجرا می‌کند، نوعی فناوری است که برای ساخت ریزتراشه مورد استفاده است. تراشه‌های تولید شده با استفاده از فناوری «اکسید فلز نیمه رسانای تکمیلی (CMOS)»، پایه بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی مورد مصرف روزانه مانند رایانه‌های شخصی، تلفن‌های همراه تلویزیون‌های وضوح بالا و کنسول‌های بازی را شکل می‌دهند.
 
به گفته محققان می‌توان این تراشه را به همراه یک دریافت‌کننده در پشت یک تلفن همراه نصب کرده و آن را به یک اسکنر دیوار و دیگر اشیاء تبدیل کرد.
 
به دلیل نگرانی‌های موجود در مورد ورود به حریم خصوصی، این محققان بر روی کاربردها در محدوده مسافتی کمتر از چهار اینچ تمرکز دارند.
 
از تراهرتز همچنین می‌توان برای تصویربرداری و شناسایی تومورهای سرطانی، تشخیص بیماری از روی تنفس و نظارت بر مسمومیت هوا استفاده کرد.
 
این پژوهشگران در مرحله بعدی به ساخت یک سیستم کاربردی تصویربرداری مبتنی بر سیستم تراهرتز CMOS خواهند پرداخت.
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد