نخست، تاریخ سرزمین خودت را بدان، سپس تاریخ دیگران را بخوان.((فرانسیس فانون))

اجتماعی .فرهنگی .هنری.علمی .طنز (( عطر و برگ و گل و خار همه همسایه دیوار به دیوار هم اند ))مردان بزرگ تاریخ، سرنوشت ملتها را تعیین می کنند.((اشپنگلر))

نخست، تاریخ سرزمین خودت را بدان، سپس تاریخ دیگران را بخوان.((فرانسیس فانون))

اجتماعی .فرهنگی .هنری.علمی .طنز (( عطر و برگ و گل و خار همه همسایه دیوار به دیوار هم اند ))مردان بزرگ تاریخ، سرنوشت ملتها را تعیین می کنند.((اشپنگلر))

تائید کشته شدن بن لادن

مسئولان آمریکایی در ساعات اولیه‌ی صبح امروز (دوشنبه) خبر مرگ اسامه بن لادن را اعلام کردند.


بن لادن

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری رویترز، مسئولان آمریکایی خبر مرگ اسامه بن لادن، رهبر القاعده را تایید کردند.

منابع آمریکایی اعلام کردند:‌ هم اکنون آمریکا جسد رهبر القاعده را در اختیار دارد.

دو مقام ضد تروریستی ارشد آمریکا خبر مرگ بن لادن در پاکستان را تایید کردند.

یکی از آنها گفت که بن لادن چند روز پیش طی یک عملیات زمینی کشته شد.

سایت الجزیره نیز به نقل از خبرگزاری فرانسه گزارش داد که یک مسئول القاعده نیز خبر مرگ بن لادن را تایید کرد. رییس جمهور آمریکا خبر کشته شدن رهبر القاعده را تایید کرد.

 باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا دقایقی پیش در سخنرانی در کاخ سفید گفت: سرانجام نیروهای آمریکایی توانستند عدالت را در مورد اسامه بن لادن، رهبر القاعده، اجرا کنند. در این لحظه به مردم آمریکا اعلام می‌کنم که رهبر القاعده کشته شده است. سرانجام عدالت در مورد بن لادن که عامل کشته شدن تعداد بی شماری از افراد بی‌گناه بود، اجرا شد.

براساس گزارش شبکه خبری بی.بی.سی،‌ اوباما در ادامه تصریح کرد: 10 سال پیش بود که حادثه 11 سپتامبر 2001 رخ داد و این حادثه برای مردم آمریکا دردناک بود، هنوز تصاویر این حادثه دردناک و تکان دهنده را مشاهده می‌کنیم. در این حادثه تعدادی از شهروندان بی‌گناه آمریکایی کشته شدند و فرزندان این شهروندان بدون والدینشان به زندگی خود ادامه می‌دهند. پس از این حادثه بود که مردم آمریکا با یکدیگر متحد شدند. آمریکا نیز با اتحاد یکسری کشورها جنگ علیه القاعده را آغاز کرد.

مسئولان آمریکایی خبر مرگ اسامه بن لادن، رهبر القاعده را تایید کردند

اوباما افزود: ما در حفاظت از کشورمان متحد شدیم و بر اساس اطلاعات به دست آمده به این نتیجه رسیدیم که حادثه 11 سپتامبر کار القاعده و بن لادن بوده است. می خواهم این موضوع را به شما بگویم که پس از 10 سال با همکاری و فعالیت خستگی ناپذیر نیروهای نظامی و همکاری یکسری کشورها بن لادن سرانجام کشته شد، ما پس از حمله به افغانستان توانستیم طالبان را از افغانستان بیرون کنیم و بن لادن مجبور شد از مرز افغانستان به پاکستان بگریزد.

اوباما افزود: جمع‌آوری اطلاعات در مورد بن لادن در اوت گذشته افزایش یافت و سرانجام هفته گذشته ما اطلاعات کافی را در مورد محل اختفای بن لادن به دست آوردیم و نیروهای آمریکایی حمله‌ای را در پاکستان انجام دادند و باعث کشته شدن بن لادن شدند. امروز همچنین با آصف علی زرداری، رییس جمهور پاکستان گفتگو‌ کردم. ما هم اکنون جسد بن لادن را در اختیار داریم. این را نیز باید بگویم که شکی وجود ندارد، القاعده به حملات تروریستی‌اش ادامه خواهد داد.

باراک اوباما

رییس جمهور آمریکا خاطر نشان کرد: می خواهم بگویم که با اسلام جنگ نداریم، همان طور که جورج بوش گفت «ما با اسلام جنگی نداریم» زرداری نیز گفت که امروز روز تاریخی محسوب می‌شود. این موضوع را تحمل نمی کنیم که امنیت ملی ما تهدید شود. به خانواده‌هایی که اعضای خود را در 11 سپتامبر از دست داده‌اند می‌گویم «ماموریت انجام شد».

پس از اعلام خبر کشته شدن بن لادن مردم برخی از شهرهای آمریکا به شادی پرداختند.

یک مقام امنیتی پاکستان نیز امروز (دوشنبه) تایید کرد که رهبر القاعده در یک عملیات اطلاعاتی بسیار حساس کشته شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این مقام امنیتی پاکستان که خواست نامش فاش نشود، تصریح کرد: می‌توانم خبر کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر القاعده را طی این عملیات بسیار حساس تایید کنم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، با این حال این مقام امنیتی پاکستان نتوانست به سرعت این را تایید کند که رهبر القاعده در کجا، چه زمانی و چگونه کشته شد.

این مقام امنیتی پاکستان در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا سرویس اطلاعاتی پاکستان نیز در این عملیات همکاری داشته است، گفت: فقط می‌توانم بگویم که این یک عملیات اطلاعاتی بسیار حساس بوده است.

یکی از پسران بن لادن نیز کشته شد

منابع خبری اعلام کردند: در جریان حمله نیروهای آمریکایی در پاکستان که منجر به کشته شدن رهبر القاعده شد، یکی از پسران اسامه بن لادن نیز کشته شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، همچنین مقامات آمریکایی درپی اعلام خبر کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر القاعده در جریان عملیات آمریکا در پاکستان در روز یکشنبه، اعلام کردند که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و تیم امنیتی‌اش در اواسط ماه مارس چندین دیدار در مورد محل اختفای رهبر القاعده داشتند.

گفته می‌شود که عملیات نیروهای آمریکایی برای کشتن رهبر القاعده در منطقه‌ی ابوت آباد در حومه اسلام آباد انجام شد.

در همین حال، مردم آمریکا پس از شنیدن خبر کشته شدن بن لادن، مقابل کاخ سفید و در میدان تایمز به شادی پرداختند.

به گفته منابع آمریکایی، جسد بن لادن اکنون در زندانی در آمریکا قرار دارد.

همچنین خبرگزاری رویترز اعلام کرد که طی حمله نیروهای آمریکایی در پاکستان، سه تن دیگر نیز کشته شدند.

چند تن از مقامات ضد تروریستی آمریکا اعلام کردند که این بزرگترین دستاورد آمریکا در جنگ علیه تروریسم محسوب می‌شود.

هشدار وزارت خارجه آمریکا به اتباعش در خارج

از سوی دیگر، به دنبال انتشار خبر کشته شدن رهبر القاعده، وزارت خارجه آمریکا به تمامی شهروندان آمریکایی در خارج از این کشور در مورد امکان افزایش خشونت‌های ضد آمریکایی در سراسر جهان هشدار داد.

وزارت خارجه آمریکا همچنین در بیانیه‌ای به شهروندان آمریکایی در مورد سفرهایشان در خارج از این کشور هشدار داد و به آنها اعلام کرد که مراقب حرکت‌های مشکوک باشند.

اسامه بن لادن به رغم اقدامات قبلی در یک غار زندگی نمی‌کرد، بلکه در زمان کشته شدنش در یک عمارت یک میلیون دلاری با دیوارهای هفت فوتی 40 مایل دورتر از اسلام آباد حضور داشت.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی اعلام کرد: مقامات آمریکایی اعلام کردند که طی یک عملیات نیروهای آمریکایی در پاکستان، سه مرد و یک زن کشته شدند.

یکی از این مقامات که خواست نامش فاش نشود، گفت: علاوه بر بن لادن، سه مرد دیگر و یک زن کشته شدند. گفته می‌شود که پسر بن لادن نیز در این حمله کشته شده است.

درپی کشته شدن بن لادن، دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس امروز (دوشنبه) اعلام کرد که این خبر باعث ایجاد آرامش بزرگی برای مردم سراسر جهان می‌شود.

نخست وزیر انگلیس در بیانیه‌ای گفت: این یک پیروزی بزرگ محسوب می‌شود و من به باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و افرادی که در این عملیات حضور داشتند تبریک می‌گویم. اسامه بن لادن عامل بدترین اقدام تروریستی در جهان (حملات 11 سپتامبر 2001) و کشته شدن هزاران انسان از جمله شهروندان انگلیسی بود.

جزئیات بیشتری از کشته شدن بن لادن

از سوی دیگر، شبکه ای.‌بی.‌سی آمریکا اعلام کرد که اسامه بن لادن توسط عملیات هواپیماهای بدون سرنشین کشته نشده است، بلکه طی تیراندازی مستقیم نیروهای آمریکایی کشته شد.

این شبکه اعلام کرد که اسامه بن لادن به رغم اقدامات قبلی در یک غار زندگی نمی‌کرد، بلکه در زمان کشته شدنش در یک عمارت یک میلیون دلاری با دیوارهای هفت فوتی 40 مایل دورتر از اسلام آباد حضور داشت.

پس از دریافت اطلاعاتی مبنی بر اینکه بن لادن ممکن است در این منطقه به دنبال پناهگاه باشد، آمریکایی این منطقه را ماه‌ها تحت نظر داشتند.

پیش از این گفته می‌شد که رهبر القاعده در مناطق کوهستانی مرز افغانستان و پاکستان و در غاری پنهان شده است و آمریکا تلاش کرد که با حملات هواپیماهای بدون سرنشین، اهداف مختلفی در این مناطق کوهستانی را هدف قرار دهد.

به گفته شبکه ای.‌بی.‌سی، بن لادن پیش از کشته شدن در این عمارت یک میلیون دلاری در منطقه ابوت آباد حضور داشت.

در این عمارت تلویزیون یا تلفن نبود و پنجره‌های بسیار بلندی داشت. مقامات آمریکایی پس از مدتی به این نتیجه رسیدند که احتمال دارد فردی در این امارت مخفی شده باشد.

به گفته مقامات آمریکایی، دو هلی کوپتر آمریکا ساعت 1:30 و 2 صبح (به وقت محلی) یکشنبه به این امارت حمله کردند. حدود 20 تا 25 نیروی ویژه‌ی آمریکایی تحت فرماندهی عملیات‌های مشترک ویژه آمریکا با همکاری سازمان سیا به این امارت حمله کردند و طی تیراندازی این نیروها بن لادن و افرادی که در این امارات حضور داشتند کشته شدند.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، از کشته شدن اسامه بن لادن به عنوان یک پیروزی چشمگیر برای واشنگتن و هم پیمانانش یاد کرد.

نتانیاهو در بیانیه‌ای گفت: این یک پیروزی چشمگیر و طنین انداز برای عدالت، آزادی و ارزش‌های مشترکی است که تمامی کشورهای دموکراتیک شانه به شانه در جنگ علیه تروریسم از آن بهره می‌برند.

فرآوری: ندا پاک نهاد

بخش سیاست تبیان


منابع: ایسنا/الجزایر/بی بی سی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد