نخست، تاریخ سرزمین خودت را بدان، سپس تاریخ دیگران را بخوان.((فرانسیس فانون))

اجتماعی .فرهنگی .هنری.علمی .طنز (( عطر و برگ و گل و خار همه همسایه دیوار به دیوار هم اند ))مردان بزرگ تاریخ، سرنوشت ملتها را تعیین می کنند.((اشپنگلر))

نخست، تاریخ سرزمین خودت را بدان، سپس تاریخ دیگران را بخوان.((فرانسیس فانون))

اجتماعی .فرهنگی .هنری.علمی .طنز (( عطر و برگ و گل و خار همه همسایه دیوار به دیوار هم اند ))مردان بزرگ تاریخ، سرنوشت ملتها را تعیین می کنند.((اشپنگلر))

جدیدترین مدل بوئینگ‌ ۷۴۷



با ظهور نسل تازه‌ای از هواپیماهای ۷۴۷، این سری از غول‌های دوست‌داشتنی بوئینگ ۴۲ ساله می‌شوند؛ اما واقعیت این است که هواپیمای مسافربری این شرکت با نام ۸-۷۴۷ قاره‌پیما که اولین سری پروازهای آزمایشی خود را با موفقیت پشت سر گذاشت، تنها در ظاهر شبیه نمونه‌های پیشین ۷۴۷ است و فناوری‌های پیشرفته به کار گرفته شده در آن همان فناوری‌های به‌روز مورد استفاده در ۷۸۷ Dreamliner است. 

به گزارش گیزمگ، هواپیمای مسافربری ۸-۷۴۷ هفته گذشته اولین پرواز آزمایشی خود را با موفقیت به پایان برد. این سری اولین سری هواپیماهای مسافربری ۸-۷۴۷ است و یش از این مدلهای باربری این سری در پاییز ۲۰۰۹/۱۳۸۸ تولید شده است. 

این نمونه جدید با بدنه فیبر کربنی که علاوه بر قیمت بالا، سختی کمتری نسبت به ۷۴۷ دارد، اولین پرواز آزمایشی را به مدت ۴ ساعت و ۲۵ دقیقه از فرودگاه پین‌فیلد آغاز کرده و در فرودگاهی متعلق به بوئینگ در سیاتل فرود آمده است. سرعت پرواز این هواپیما با ارتفاع پرواز ۵۷۹۱ متر تنها ۴۶۳ کیلومتربرساعت بوده، این در حالی است که نمونه‌های پیشین ۷۴۷ در ارتفاع پرواز ۱۰۶۶۸ متری، سرعتی برابر ۹۱۳ کیلومتربرساعت داشته‌اند. 

ابعاد این نمونه حتی نسبت به ۴۰۰ER - تازه‌ترین سری بوئینگ‌های مسافربری - متفاوت است. طول ۸-۷۴۷ نزدیک به ۶ متر و طول بال‌های آن ۴ متر افزایش یافته و از ارتفاع دم ۵ سانتیمتر کاسته شده است. علاوه بر این موتورهای قوی‌تری با ورودی هوای به مراتب بزرگتر مورد استفاده قرار گرفته‌اند. 

موتورهای به کار گرفته در ۸-۷۴۷ همان موتورهای توربوفن GEnx به کار گرفته شده در ۷۸۷ هستند. در کنار این تغییر، طراحی جدید بال‌ها و شیب رو به بالای آنها باعث می‌شود هزینه هر مسافر در طول سفر تا ۱۲درصد کاهش پیدا کند. این کاهش فوق‌العاده هزینه‌ها به خوبی می‌تواند در رقابت تنگاتنگ فعلی شرکت‌های هوایی، همه چیز را به نفع بوئینگ تغییر دهد. این شرکت پیش از این هم با ورود ۷۴۷ به ناوگان هوایی توانست سیل مسافران تازه را که اغلب مردم عادی بودند به سفرهای هوایی روانه کند. 

به گفته بوئینگ این هواپیماهای عظیم ۱۶درصد بهره‌وری سوخت بالاتر خواهند داشت و به ازای هر مسافر ۱۶درصد کربن کمتری تولید خواهند کرد. صدای موتورها در فضای داخلی آنها تا ۳۰درصد کمتر شنیده خواهد شد و ۲۶درصد فضای بار بیشتری در اختیار مسافران قرار خواهند داد. علاوه بر این سری تازه ۷۴۷ نسبت به سری ۴۰۰ER گنجایش ۵۱ مسافر بیشتر را خواهد داشت. 

کابین ۸-۷۴۷ نیز همان کابین ۷۸۷ خواهد بود، سیستم کمک‌خلبان این کابین به خوبی می‌تواند نیاز خلبانان به آموزش و هزینه‌های آموزش آنان را کاهش دهد. 

عده‌ای از کارشناسان تولید ایرباس‌های تازه را عامل محرکه بوئینگ برای تولید این هواپیماهای غول‌پیکر عنوان می‌کنند اما بعید به نظر می‌رسد ۸-۷۴۷ برای رقابت با ایرباس A۳۸۰ تولید شده باشد. این ایرباس بسیار بزرگ طراحی شده و در سه کلاس گوناگون گنجایش ۵۲۵ مسافر را خواهد داشت در حالی که ظرفیت ۷۴۷ جدید ۴۶۷ نفر است. با این حال رقابت دائمی میان شرکت‌های هواپیماسازی وجود خواهد داشت، این روزها قرارداد ۱.۵میلیارد دلاری خطوط هوایی چین با بوئینگ برای خرید ۵ هواپیمای تازه، در کنار مشکلات متعدد A۳۸۰ شرایط دشواری را برای ایرباس رقم زده است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد